fredag 31 maj 2013

Stipendier

Såhär vid våravslutnings tider har jag tänkt mycket på stipendier och orsakerna till att de delas ut. Bäst i matematik, modersmål eller naturvetenskap. Bästa eleven eller bästa vännen. Ja, man skall vara bäst på något för att få det.

Själv skulle jag villa ge ett stipendie åt barn för att de kämpat mest och försökt sitt bästa. De är kanske inte bäst i något, men de kämpar som attan för att bli bättre. Bättre just på den nivå de är. Är det inte just de som behöver en extra uppmuntring och applåder av en gymnastiksal full med elever och föräldrar?

Igår stod jag längst bak i salen och tog del av en mammas glädje då hennes barn fick stipendie. När namnet lästes upp kom en ett ärligt och överraskat ljud från mamman. Pappan satt brevid och fumlade med kameran och lyckades i sitt tillstånd knäppa en bild av sitt barn som blygt gick upp på scenen och skakade hand med rektorn. Det kändes på något sätt att de inte förväntat sig att ett stipendie skulle utdelas just till deras barn. Vilket gjorde att jag blev så glad för den familjens skull. Det verkade som om det barnet hade kämpat hårt det gågna läsåret.

Det är nog jobbigt med stipendier, knappast lätt att välja vem som skall få vilket. Jag undrar bara vilket budskap man ger barnen då det år efter år ropas upp samma namn? Jag undrar bara, vem blir sporrad av det? Jag säger inte det att inte just de barnen skulle ha jobbat hårt, men där bland 300 elever finns säkert barn som kämpat så hårt på många fronter och skulle vara värda ett stipendie för det. Orsaken till att de inte får ett kan vara många, en kanske den att de är den tysta osynliga sorten som inte gör väsen av sig själv. De bara kämpar i all tystnad.

Idag, nu när sista riktiga dagen av skolan påbörjas, vill jag överräcka ett stipendie till alla de små flickor och pojkar som kämpat på hela året. De som har haft bra och dåliga dagar, men ändå klarat av att kämpa och kanske höja på några vitsord eller klarat av att hålla samma som senaste år. Grattis, fint jobbat, du har gjort ditt bästa och skall glädjas över det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar