söndag 26 maj 2013

Mamma 'I think I can'

Ibland, i mina svaga stunder, önskar jag att få vara i fred. Göra vad jag vill, utan att ha ögon i nacken och tio händer som tröstar, snyter rinnande näsor, ger till mjölk och mat och svara på frågor om var myror bor. Ibland är jag bara så trött på allt som heter 'mamma'. Tyvärr!

Jag känner mig som tåget i Dumbo  som kämpar upp för backen, just nu känns den backen väldigt lång. Visst vet jag att tåget når till kullens topp och klarar av resan. Just nu har jag bara blivit fast på stället, 'I think I can'. Jag tror inte ens själv på att jag kommer upp för backen, men jag kämpar som attan. Efter den här dagen kommer jag säkert att känna mig som det lilla tåget i slutet av resan: pustar ut och bara blir på ställe.

Jag antar att mammor också har rätt att bara vara utleda på allt som har med den rollen att vara, eller? Ialla fall de korta svaga stunderna? Jag blir en monster mamma, som inte orkar eller har tålamod. Det värsta med det hela är ju att de små liven märker att mamma inte orkar och hittar på allt för att få uppmärksamhet. Ja jag menar allt! 

Frågan är inte om att jag inte skulle älska mina barn, för det gör jag. Ibland får jag bara nog av allt ståhej, alla rutiner och allt annat tjafs! Antagligen är det så att jag behöver dehär stunderna för att komma över kullen, vem vet. Det sköna med det hela är att det går över, så det är väl den biten av tågresan jag mest ser fram emot. 'I thought I could....puuuust!'




2 kommentarer:

  1. Jag vill också vara ifred ibland. Då säger gubben: för pojken på dagis då. Äh, det var inte så jag menade.... Men ibland blir jag så led på att sköta allt det rutinmässiga och gubben tar med sig pojken på en massa roligt....S

    SvaraRadera
  2. Jo, vet du ibland suger det lite att vara mamma. Skuldkänslan kommer liksom hem med från BB. Och kommentarer om att för på dagis då ogillas starkt! Det är nog nyttigt för pappor att ta över mamma rollen med allt vad det innebär, då slipper man höra dumma kommentarer.
    Egen tid behövs och också den roliga tiden med barnen, utan rutiner och vardags blaj ;)
    Hang in there, mitt stora medlidande och en stor suck: karlfolk ;)

    SvaraRadera