söndag 12 maj 2013

Tid

Man får ofta höra hur folk inte har tid, den räcker inte till och det är stressigt. Jag syndar med det själv rätt ofta, men jag försöker att låta bli. Det är inte lätt, men det ska nog gå.

Jag har ofta funderat på ifall vi fyller vår tid med oväsentligheter? Barnen skall på hobbien, huset skall städas, maten skall lagas o arbetet skötas. Odlar vi tidlöshet och stress åt oss själva? Jag tror att vi gör det.

Idag har jag inte haft annat än tid, inga måsten. Mina barn har inte hobbies som kräver tid, inte på veckoslut iallafall. Mina barn får koncentrera sig på det de är bäst på, att vara barn. Att leka med plastkrukor som blivit över och gräva i blomlådor som väntar på fyllning. Att plocka fram alla leksaker som hör till sommaren och återförenas med gamla kära vänner. Måla med färger och njuta i solskenet. Inget behov att prestera, bara vara tillsammans och njuta av tiden.

Idag har jag njutit av tillvaron, lyssnat på mina barn och kramat om min mamma. Jag fick också en ny vän, en liten en på fyra ben. Den lilla tyckte att jag var stor och skrämmande ända tills jag plockade upp henne i min famn och krafsade henne vid öronen. Jag tror att det var en sådan stund som vi båda två behövde, där på köksgolvet hos min mamma. När jag for därifrån kände jag, att för stunden, var allt på något sätt bra.

Tid, egentligen ett kort och konsist ord. Som om ordet i sig skulle påpeka om bristen av dess innehåll. Jag visar ryggen åt tiden, för jag känner att det behövs ibland. Visserligen tar dagen slut och natten invaderar med sitt mörker, men just idag bryr jag mig inte. Jag fick inte allt gjort som jag ville, men mycket mer sådant som känns bra. Det andra hinner jag med senare, för tid finns en annan dag.

Kan hända att något tycker att enda sättet att spendera tid rätt är att prestera, att ha något man kan visa åt världen. Bra så, för den som vill göra det. Jag kunde bry mig mindre om det, egentligen inte alls. För mig räcker det med att jag själv vet, att ha synliga bevis är inte nödvändigt. I dagens presterar samhälle är det rätt skönt att göra tvärt emot, att vara kärringen mot strömmen och göra ingenting. Prova på det.  Känn efter hur det känns! Rätt bra efter att abstinensbesvären gett vika.

Att använda tid på ingenting är bra för både kropp o själ. Så det är egentligen en tolkningsfråga om man i själva verket använt tiden på ingenting, för egentligen har man då använt den på sitt eget välmående. Vilket inte är illa alls, men tyvärr, för den som vill prestera synligt så får inga synliga bevis.

Summa summarum, idag har jag inte haft annat än tid. Jag har använt den och är nöjd med slutresultatet. Vad mer kan man be om? Alla använder sin tid på sitt sätt, så är det menat och så ska det vara. Så är det, kort o konsist såsom ordet själv; tid.

2 kommentarer:

  1. Det är rätt jobbigt med tid tycker jag. Alla har getts 24 timmar om dygnet. Dem använder man som man själv tycker. Utom en del. All tid har man nödvändigtvis inte i alla livsskeden makt över. Ibland jobbar man med grejer som man inte trivs med. Det är inte den ultimata disponeringen av tid. Men ibland ett måste. Ibland känns det att tiden på ett trevligt jobb äter upp tiden med familj och vänner. Det är inte heller alltid så man vill ha det.
    Jag tycker huvudsaken med användningen av tiden är sådan att man ändå ibland känner som du gjorde just idag. Att man gjort det av tiden som känns rätt och viktigt.
    Jag har haft alltför lite ork på den sista tiden. Ork att använda min tid på ett sätt som kanske skulle ha glatt fler människor i min omgivning. Dygnen känns längre ju ljusare det blir. Kanske jag får mer ork och samtidigt mer tid :).

    SvaraRadera
  2. Tid är nog så jobbigt, jag vet. Men ibland har jag hittat stunder då jag känner att allt bara har gått rätt. Men I hear you, skulle inte skada med några timmar till i dygnet ibland så att man sku få tyst på samvetet ;)

    SvaraRadera