lördag 11 maj 2013

Ex tempore

Vanligtvis brukar det bli bäst när man inte planerar så mycket. Så tycker iallafall jag, oftast går jag ändå enligt ordspråket: välplanerat är hälften vunnet.

Det är kanske därför jag njuter rätt mycket av de gånger när allt bara händer, on the go så att säga. Maten fixas  på det som finns, hemmet ser ut just precis som det kan se ut på en lördag då man planerat att vara ute hela dagen och barnen ser ut som om de rullat runt i gyttja.

Mig stör all denna oreda inte då det är frågan om ex tempore träffar, inte det minsta. Men oj om det skulle se ut såhär och vara en sådan kaos om allt var planerat. Nej, den lilla perfektionisten inom mig smälter av bara tanken. Nej.

Jag är nog den som egentligen trivs bäst med ordning och reda, planer och strukturer. Med åren har jag fått lära mig att ge efter och klara av stök o bök, speciellt hemma.
På jobbet godkänner jag inte oreda, kanske det är därför jag gör det jag gör. På jobbet skall det vara organiserat, planerat och strukturerat. Inget ex tempore där inte,  där skall det definitivt vara ordning och reda. Men även där är jag tvungen att göra snabba förändringar och det är då jag tycker ordspråket är speciellt passande. Då lyfter perfektionisten inom mig på huvudet, tänk om det inte varit planerat ordentligt innan?

Det är skönt med ex tempore liv ibland, men jag skulle nog inte klara av det varje dag. Så fast är jag nog vid kalendern och framtids planerandet. Ett pussel som aldrig blir färdigt då det kommer nya bitar hela tiden. Kanske jag en dag lär mig att släppa loss lite mer, både hemma och på jobbet, och leva lite mer enligt carpe diem.

2 kommentarer:

  1. Argh, försökte kommentera via mobilen, men det ville inte funka.
    Jag ville skriva: JAG ÄLSKAR ATT PLANERA! Jag tycker ofta planeringen är en del av det roliga. Kanske har det med min långsamma personlighet att göra, har svårt att anpassa mig snabbt till förändringar.
    Sen är jag ju inte alls så välorganiserad som du, trots att jag gillar att planera. I mitt liv går de två inte hand i hand.
    Det fanns en tid då jag var mer ex tempore, men den tiden är förbi. Helt klart. Men jag trivs såhär. O så kan jag med lite avund i hjärtat följa med dem som klarar av ex tempore. De har säkert roligare, men jag har det tryggt i min planerade vardag :). Särdeles cool är jag ju inte som ska planera allt, men jag överlever det.

    SvaraRadera
  2. Soul sister, jag älskar att planera med. Jag blir lugn av att få planera och fixa, men ack ve sen då alla fina planer skiter sig. Mina ex tempore grejer är ju inte så massiva, men de är ändå lite extreme för en kontrollfreak som jag :D
    Jag skulle ju inte komma upp från sängen på morgonen eller hitta mig till jobbet om jag inte hade mina rutiner. Tack vare dem så kan jag göra allt i zombie mode ;)
    Cool, det är du ifall du inte visste, iallafall tycker jag det :)

    SvaraRadera