lördag 22 juni 2013

Tradition

Sedan vi flyttade in där vi bor nu har vi på midsommar fredag samlats hos oss för att fira tillsammans. Igår blev det 10:de året i rad. Tänkt hur tiden flyger, jag blir alltid lika förvånad. Det här är en av de traditioner som jag trivs med och tycker att är härlig.

Längs med åren har uppsättningen ökat, år för år har det blivit fler barn. Nu är vi 6 vuxna och 8 barn och jag tror nog att det är bra så. Får se hur länge barnen följer med? Endel av dem börjar närma sig tonåren snart. Kanske det här ändå är en tradition som de vill upprätthålla, iallafall en tid framöver.

Traditioner finns av olika slag, de som funnits i många hundra år. Midsommaren har, för olika kulturer, olika traditioner. Att plocka 7 blommor o sätta under dynan, bränna stora kokkon och så vidare. Själv slutade jag sätta blommor under dynan då jag konstaterade att de hade småkräk på sig, vilket jag tyckte var lite småäckligt. Numera plockar jag en bukett med blommor från egen gård och sätter dem i en vas på matbordet.

Kokkon har jag inte varit o tittat på, kanske en gång på ett bröllop på Fölisön i Helsingfors. Då det där, till traditionen hör att midsommar parets som gift sig på Fölisön får åka ut med båt och tända midsommarkokkon.

Den tradition som vi har, med åren byggt upp är enkel. Inget ståhej, utan god mat och att vara tillsammans. Det enda som, enligt mitt tycke, behövs. Det som klart hör till traditionen är också att vi alla år funderar på att var det nu fredag eller lördag som vi brukar träffas. Får se när vi kommer ihåg att det faktiskt är fredag som vi alltid träffas, helt av logiska själ.

Bästa med denhär traditionen är att det inte finns några regler, det gör allt lättare. Lättare för alla. Det är ingen skillnad om solen skiner eller inte, det har alltid blivit lyckat. Alla är glada, barnen leker tillsammans och vuxna får tid att tala.

I väntan på nästa år igen och stunden vi firar 15, 20 och andra jämnårs jubileum som vi firade 10år igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar