söndag 28 juli 2013

Respekt

Jag har märkt att jag på senaste tiden funderat mycket över respekt. Speciellt hur vi lär våra barn vad respekt är och vad det innebär att respektera andra och deras egendom.

Själv försöker jag gå med förebild till mina barn, man skall ta hand om sina egna saker och framförallt se till att man inte söndrar eller förstör andras. Just pågrund av det blir jag rätt ledsen då jag upptäcker att endel inte helt enkelt bryr sig, vare om sina egna saker eller om andras. De går omkring som om regler inte berör dem och att det är helt ok att förstöra.

Jag blir både ledsen och upprörd. Värre blir det då man frågar ifall de gjort det, då man verkligen vet att de är just de som ställt till med det, och de säger nej. Stå där ännu sen och ljuga och inte stå för det vad man gjort. Urk vad sur jag kan bli.

Jag vet inte, men jag tycker att det finns mindre respekt överlag i dagens samhälle. Det är mera "minä itse, nyt ja heti" syndrom som gäller. Typ skit i andra bara jag får det jag vill ha. Ingen skillnad ifall man tramppar någon på tårna eller gör någon ledsen med sitt agerande. Helt som om människan idag går med blindlappar på.

När jag var liten tog jag själv ansvar för det jag gjorde. Om betyget var dåligt så var det för att jag inte gjort det jag skulle. Hade jag varit dum med någon, gick jag och ba om förlåtelse. Men vad händer idag? Om betyget är dåligt är det läraren som är dålig och får man skällor för att man gjort illa så är det föräldrarna som kommer till undsättning. Hur snedvridet har inte allt blivit. Nu säger jag förstås inte att alla fungerar såhär, men det finns de som gör det. Då frågar jag, vad lär man sina barn med det?

Om man bara skyller ifrån och pekar på att det är någon annan som gjort fel, så måste man komma ihåg att det alltid är tre fingrar som pekar tillbaka i din hand. Man måste väl fundera efter vad man gör och lära sig av sina misstag. Annors kan man ju inte växa.

Det är inte lätt att vara förälder i dagens samhälle. Man försöker lära sina barn fasoner och vett, respekt och ärlighet. Men vad händer, jo när de gör som de blivit lärda så är det som som blir utsatta. Men jag säger ändå det, de som får lärdomen hemifrån att klara sig själv och stå för det som de gjort, kommer att komma längre i livet. De kommer att stå rakryggade och styra sitt eget liv, med respekt för andra och speciellt respekt för sig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar