fredag 26 juli 2013

Hipster?

Efter som jag är helt ute och flyter när det kommer till trender och coola grejer så blev jag lite nyfiken på att få veta vad som menas med hipster. Det verkar ju vara något som det talas om hela tiden och i olika sammanhang. Faktiskt så att det, för en omedveten som jag, blir lite förbryllande.

Nåja, eftersom vi lever i en IT-värld så googlade jag fram hipster och stötte på wikipedias förklaring till Hipster. I själva verket två olika förklaringar, en Hipster 1940-talet och en Hipster 1990-talet. Den första dvs 40-talet gjorde mig förbryllad över att man vill vara en hipster, då den hänvisar till droger etc. medan den andra förklaringen får mig att skratta eftersom om man vill vara en hipster enligt den förklaringen så skall man inte kalla sig en hipster.

Det som ju jag tyckte var bra är att förklaringen, enligt hipster 1940-talet, tar fram synpunkten om att man skall känna till sin historia. Vill man kalla sig hipster, eller någon annan, så är det nog bättre att läsa på lite vad det betyder. För en, som levat sin ungdom på 40-talet, kanske inte tycker att det är okej att vara hipster, medan en som levat hipster liv på 1990-talet kanske tycker att det är helt ok.

Nåja men wikipedias förklaringar, som du hittar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hipster kan läsa om det intresserar. Googlande ledde mig även till lite bilder, som jag tyckte var lite roliga. Bilderna fick mig och le en smula, men först efter att jag läst wikipedias förklaringar.

Nåja, alla gör som de gör o klär sig som de klär sig. Huvudsaken är väl att man tycker om det man har på sig och tycker att det är bekvämt. Klädstilen är egenligen inte så tokig. Ordet hipster är jag lite mer fundersam över eftersom den verkar ha olika beskrivningar som baserar sig på olika årtal. Bättre att känna till historian och sedan själv bestämma ifall man vill använda det eller inte.

När det kommer till kläder och trender så verkar det som om gamla trender kommer och går. Man har ju redan nu sätt neonkläderna, som var trendiga i min ungdom, ute på gatorna. Själv skulle jag inte sätta på mig dem mera. Så nu får vi vänta och se vad som blir trendigt till näst, stentvättade farkkun med dragkedjor vid vristen kanske!? Nej vänta...har inte också de redan synats i gatubilden? Nja, jag är inte modemänniska eller trendig eller cool, så jag följer inte riktigt med min tid på den fronten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar