onsdag 3 juli 2013

En barns familj

Hur underligt känns det inte efter att vi daglig dags lever i totalkaos med tre barn o djur, att mitt i allt ha hemma bara ett barn. Visst är det rutiner och allt annat, men det känns ganska lyxigt iallafall. Inga strider att vara domare till, mera kontrollerbart kan man väl säga.

Jag tycker också att det är bra att barnen får uppleva att vara enda barnet, få 100% uppmärksamhet. Jag tror att jag ser på dem med lite annorlunda ögon då när de är ensamma med mig, när jag inte behöver dela min uppmärksamhet på tre eller fler. Jag kan också se att de njuter av att få vara ensamma med mamma o pappa, så de behöver nog också det.

Det är nog hälsosamt och speciellt då jag vet att de två andra här roligt där de är. Jag brukar, de få gånger det går så att vi har bara en hemma, skämma lite bort dem. Inte med något underligt, men lite festligare kanske. Som igår åt vi till efterrätt jordgubbar och chokladgrädde och idag blev det lite gott på morgonen. Inget underligare än så, men kanske, kanske kommer de ihåg det sen då de är äldre?

Jag vill ju att mina barn skall ha bra minnen från sin barndom, av föräldrar som är stressfria. Nu säger jag inte att vi skulle vara stressade hela tiden när alla är hemma, men man hinner tyvärr inte på samma sätt ge uppmärksamhet år alla i de stunderna. När de är ensamma med oss kan vi njuta på ett annat sätt av varandra och märka de små olikheterna de har, som annors försvinner i vardagens yra.

Jag älskar mina barn, och det att de alla är så olika. Det är just det som kommer fram tydligare då de är ensamma med oss. Många gånger funderar jag på hur det kan vara så, då de alla växer upp i samma miljö. Men det är just så här som det skall vara, som mamma vill jag uppmuntra deras styrkor och stöda där de är svagare. Jag vill ge dem alla en god förutsättning att göra bra val i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar